torstai 8. heinäkuuta 2010

Ravintolabloggaaminen

Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt sitä, että miksi ravintola bisnes ei hyödynnä internetin monia mahdollisuuksia. Ensiksi ravintolat löysivät kanta-asiakkaille lähetettävät ketju sähkopostit ja tekstiviestit, valitettavasti homma lähti heti alkuunsa lapasesta, kun maileja ja viestejä tippuu noin 2-3/ravintola viikossa. Asiakasta tämä alkaa lähinnä ärsyttämään tai vähintäänkin viestit ohjautuvat lukemattomina roskakoriin. Seuraavaksi löydettiin facebook, harmi vain että tälläkin kertaa homma karkasi käsistä. Inbox viesti on mielestäni tehokas tapa tavoittaa ravintolan fani silloin, kun on jotain oikeasti merkittävää kerrottavaa. Jälleen kerran viestien määrä alkaa pidemmän päälle vain ärsyttämään ja pois muutto ravintolan fanijoukoista alkaa. On myös hyviä esimerkkejä facebookin käytöstä. Pakko mainita ravintola Routa! Roudan miehet eivät kiusaa ihmisiä inbox viesteillä vaan yksin kertaisesti vain päivittelevät fiiliksiä Espanjasta tilaansa niinkuin kuka vain facebook kaveri.

Olen seurannut kuumana käynyttä, jokseenkin nyt jo hieman laantunutta keskustelua ravintolakriitikoiden työstä. 2006 vuoden lopulla Jaakko Nuutila arvosteli ravintolakriitikoiden työtä viisitähteä sivustolla, myös Hans Välimäki on blogissaan arvostellut ravintolakriitikko Otto Mannista. Itse en ota kantaa edellä oleviin kirjoituksiin sen kummemmin, mutta ihmettelen vain, että missä on sellainen median ja ravintoloiden yhteen hiileen puhaltaminen suomalaisen ruokakulttuurin edistämiseksi?

Itsestäni en halua missään yhteydessä käyttää nimitystä "ravintolakriitikko". En yleensäkään ymmärrä tuollaisen negatiivissävyisen termin käyttöä. Itse olen bloggaava ravintola-alan ihminen, joka yrittää viestittää alasta kiinnostuneille maalikoille ja alan ammattilaisille suomalaisen ruokakultturin hyviä puolia. Ravintolakriitikon sijaan kutsuisin itseäni "ravintolakannustajaksi".

Ravintolamaailma on mielestäni, jotenkin sulkeutunut ja kateuden riivaama. Itse olen erityisen kateellinen muotibloggaajille ja vaatetusalalle, jotka selkeästi puhaltavat yhteen hiileen. Bloggaajat kannustavat ihmisiä seuraamaan muotia ja juuri tänään nousi suuri kohu kun suomalaisen muotibloggarin kuva oli otettu käyttöön Gant Homen mainonnassa. Miksi ravintolamaailmassa ei pystytä hyödyntämään bloggajien tuomaa ilmaista ja positiivista mainosta vaan meidät koetaan lähinnä uhkana? Osoita avoimuutta ja jätä kommentti sille varattuu kenttään, sekä vanhaan malliin tippiä tai sontaa! :)

Tämän tekstin pääasiallinen tarkoitus on viestiä UUNISSA.blogspot.com olemassa olon tarkoitusta. Kirjoitan blogia omasta intohimosta ravintoloita ja kulttuuria kohtaan. En etsi ravintoloista virheitä, korkeintaan annan rakentavaa asiakaspalautetta siitä, mitä ravintolassa voisi ajatella tehtävän toisin. Uskon että jokainen suomalainen ravintola on ainakin kerta kokeilun arvoinen. Ja yritän kannustaa ihmisiä käyttämään ravintoloiden palveluita. Se, että pitääkö ravintolasta vai ei, on jokaisen oma asia. Minun ei myöskään ole tarkoitus kilpailla blogillani muutamien erittäin hienojen ruokablogien kanssa, vaan olemme yhtä suurta perhettä!



- Jukka -

7 kommenttia:

  1. Erittäin hyvä kirjoitus! Tuo negatiivisuus on niin suomalaista, että oikein oksettaa. Uskon, että se on enemmän kiinnin bloggaajien ja toimittajien ammattitaidottomuudesta ja egoistisuudesta kiinni, kuin siitä, ettei ravintolat/urheilijat/poliitikot/ihanmitkävaan haluaisi tehdä yhteistyötä median kanssa. On PALJON helpompi kirjoittaa negatiivinen juttu, joka herättää keskustelua ja on mielenkiintoinen, kuin kirjoittaa positiivinen ja kannustava juttu. Tähän tietysti liitty myös suomalaisten asenne (joka joskus on hyvä asia) siitä, että jos joku kehuu toista, on näiden oltava sukulaisia, lahjottuja tai muuten vaan perkeleen hyviä kalakavereita.

    Monet (varsinkin toimittajat, erityisesti bloggaavat toimittajat) tuntuvat kirjoittavan vain sen takia, että saavat pönkittää jo valmiiksi giganttista egoaan ja herättää keskustelua asioista, joista heillä ei oikeasti ole mitään hajua tai edes oikeaa mielipidettä.

    Tässä pieni avautuminen näin työpäivän alkuun. Jatkakaa...

    VastaaPoista
  2. Erittäin hyvää kommenttia Jannelta. Sama juttu tosiaan urheilupiireissä, jos joku kirjottaa että nyt kyllä pelas suomen lenttis joukkue komeesti ku voitti venäjän ni siel on joku huutamassa että "paska tiimi, hävis Egyptille!"

    En tiedä mikä siinä on, jotenkin vaan sylettää sellanen toisten piikittely.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Jukka hyvästä ja asiaa pursuavasta kirjoituksestasi. On ollut ilo huomata, että monet uudet paikat testataan lehdistön puolesta aika nopeasti avautumisen jälkeen. Itselläni on myös ollut kunnia olla mukana avaamassa uutta ravintolaa joten tiedän kokemuksesta, ettei ne ekat päivät kun kaikki vielä vähän hakee muotoaan ja asiakkaita on jonoksi asti niin ettei seinät meinaa riittää - ole lainkaan paras ajankohta arvostelulle. Avaamisen yhteydessä voitaisiin kirjoittaa kannustava ja potentiaalisia asiakkaita kiinnostava juttu uudesta paikasta ja tehdä ne testilounaat tai -illalliset vasta sitten kun toiminta ja asiakasvirrat ovat vakiintuneet. Ei kukaan pysty kaikkea täydellisesti suunnittelemaan ilman asiakkaita - vaikka ravintoloitsijat koettavatkin kaiken etukäteen miettiä kuntoon.

    Tämä siis vain eräänlaisena vinkkinä, että enemmän positiivista uutisointia peliin, ihan kuten Jukka itse kirjoitit. Ja arvioinnilla, arvostelulla tai kannustuksella, ihan miten kukakin haluaa asiaa kutsua, on oltava mielestäni tarkoin harkittu ajankohta - miksi juuri nyt pitäisi juuri tämän ravintolan näkyä mediassa.

    Kaikissa medioissa esiintyvät kirjoitukset ja uutisoinnit ovat kuitenkin aivan varmasti ravintolan omaa markkinointia tehokkaampi keino muovata asiakkaiden kulkua ja kiinnostusta - vai mitä mieltä olette?

    VastaaPoista
  4. Kirjoituksestasi intoutuneena liityin Blogisi lukijaksi blogilistalla. Kirjoitan itsekin ravintolablogia (http://aperitiivistaaveciin.blogspot.com/), joita ei todellakaan ole liikaa. Erilaisia hyviä ruokablogeja toki löytyy.

    VastaaPoista
  5. Heikki, itse myös ihmetellyt tuota, että kun uusiravintola avataan on jotenkin hyvän ravintolakriitikon merkki löytää sieltä mahdollisimman paljon virheitä ja painaa ne lehteen. Tietysti pitää muistaa, että kommentit ovat aina vain yksilön omia mielipiteitä ja antavat ainakin minulle ravintolan lisäksi jonkinlaisen kuvan myös tekstin kirjoittajasta.

    Eihän se tietysti niinkään mene, että uuden ravintolan kanssa eletään prinsessa linnoissa ja kaikki vaan taputtelee selkään, jos perusasiat kuten ruokatuote ja palvelu ei ole kunnossa.

    VastaaPoista
  6. SK. Kiva kun olet löytänyt blogini ja liityit lukijaksi! Kävin myös vasta vierailulla blogissasi ja hyvältähän se näyttää. Sinulla on hyvin paljon näkemystä ja kokemusta Helsingin ravintoloista.

    VastaaPoista
  7. On tosiaan tullut käytettyä euro jos toinenkin ravintolapalveluiden tukemiseen. Mutta on se sen arvoista!

    VastaaPoista